Saturday, January 31, 2009

Lompat Parti: Jauhi Rasuah

Isu kejatuhan Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak menggamit banyak persoalan dan persepsi masyarakat. Kebanyakkan analisis media menunjukkan adalah lebih adil untuk dibubarkan DUN Perak berbanding pendekatan yang sedang diguna pakai sekarang.
Namun soal pendekatan ini betul atau tidak kita boleh merujuk perkara ini kepada pandangan kedua-dua belah pihak termasuk daripada perspektif undang-undang. Tindakan untuk mana-mana individu mengemukakan saman adalah terpulang kepada hak individu yang mungkin melihat ada beberapa justifikasi tersendiri melihat keadaan yang berlaku seolah-olah ada pertentangan dengan undang-undang.
Maka dalam hal ini masing-masing perlu mengemukakan serta mempertahankan tindakan dengan merujuk kepada undang-undang walaupun sehingga perlu dibawa ke mahkamah. Mungkin sehingga polemik ini tidak diberikan ketentuan oleh mahkamah maka kedua-dua pihak akan mendakwa pendekatan yang dibuat oleh pihak mereka sebagai itulah yang terbaik dan mengikuti lunas undang-undang.
Hakikatnya dalam persoalan ini, individu yang menjadi ADUN yang terlibat perlu membebaskan diri daripada rasuah ataupun ugutan ketika keputusan berpindah parti sama ada parti lawan atau menjadi ADUN Bebas.
Hakikat ini perlu diterima Karpal Singh bahawa tidak salah secara undang-undang untuk melompat parti cuma asasnya perlu berprinsip. Namun inilah hakikat yang sukar ditentukan apabila untuk menentukan kayu ukur lompat berprinsip ataupun tidak itu berlaku. Maka tindakan Anwar Ibrahim mencanang lompatparti itu adalah tidak menjadi kesalahan menurut undang-undang sehingga akhirnya terbukti tidak bersalah tindakan melompat seperti yang berlaku di Perak. Cuma polemiknya ialah apakah lompatan itu lompatan ikhlas dan bersih daripada rasuah? Jika ADUN Bota dikatakan melompat secara bersih, maka itu dijelaskan oleh ADUN itu sendiri dan rakyat melihat tindakan itu sebagai kembali kepada fitrah.
Namun mengapakah lompatan dua ADUN PKR dan seorang DAP dilihat sebagainya. Rakyat memahami tindakan lompat itu tidak salah. Tetapi yang menimbulkan keraguan ialah dua ADUN yang mahu melompat itu terlibat dengan tuduhan rasuah di mahkamah. Mengapa tiba-tiba dua ADUN ini mahu bertukar menjadi ADUN bebas? Rakyat melihat keadaan ini seolah-olah ada janji 'sistem barter' untuk menggugurkan kes rasuah mereka.
Kita percaya jika ini yang berlaku, rakyat tidak akan menerima pendekatan lompat seumpama ini. Dalam hal ini, mana-mana pihak yang mempunyai maklumat, fakta & dokumen berkaitan masalah ini harus bersatu & bermuafakat dalam melaporkan kes jika melibatkan rasuah. Gerak Malaysia juga bersedia untuk menerima maklumat & dokumen berkaitan untuk kita dedahkan bersama demi kepentingan rakyat.
Jika lompat parti menjadi masalah terutama apabila jumlah majoriti kerusi DUN antara kerajaan & pembangkang agak tipis, maka undang-undang pencegahan perlu digazetkan. Undang-undang ini perlu dibuat atas asas untuk bertindak sebagai mencegah budaya rasuah & penidakkan terhadap integriti yang lebih merosakkan maslahah rakyat. Undang-undang yang menyebut mana-mana ADUN yang meletakkan jawatan tidak boleh bertanding sehingga 5 tahun juga wajar dibubar. Ini adalah undang-undang yang dicipta Mahathir untuk mengekang ADUN-ADUN BN lain mengikut jejak langkah Datuk Shahrir Samad yang bertanding Bebas di Johor Bharu menentang calon BN yang akhirnya memberikan kemenangan kepada Datuk Shahrir. Sikap seumpama yang diambil oleh Datuk Shahrir dan yang terbaru ADUN Bukit Selabau, Kedah, V. Arumugam yang meletakkan jawatan sebagai Exco & ADUN Kedah wajar dipuji.
Tindakan ini memberikan hak kembali kepada rakyat untuk memilih. Pokoknya bergantung kepada integriti ADUN sendiri walaupun hari ini tidak ada undang-undang yang memaksa mereka meletakkan jawatan sekiranya lompat parti. Bahkan ada pula undang-undang yang tidak membenarkan mereka bertanding sehingga 5 tahun dari tarikh perletakkan jawatan. Ini dua contoh-contoh dalam keadaan undang-undang yang berbeza. Namun dalam keadaan undang-undang hari ini sebenarnya lebih menguji keikhlasan mana-mana ADUN. Hakikatnya, ADUN PKR, V. Arumugam tidak boleh bertanding semula selepas meletakkan jawatan ADUN sehingga 5 tahun. Namun natijahnya ialah rakyat diberikan pilihan untuk menerima kembali legitimasi parti yang didukungnya atau mungkin parti baru atau bebas yang dipilih oleh ADUN.
Mungkin Dr. Zamry, boleh mencorak pendekatan berbeza. Apakah boleh diwujudkan kerajaan campuran BN & PR hanya di Perak?Ini juga satu langkah baru politik. Namun siapa pula MB nya? Kekal daripada PAS atau UMNO/BN?Ataupun mungkin Dr. Zamry boleh juga memohon kepada Sultan Perak untuk membubarkan DUN. Ini lebih dilihat keyakinan BN untuk berdepan dengan persepsi masyarakat serta pilihan rakyat.
Saranan ini perlu diperhatikan kerana tiga sokongan daripada ADUN Bebas itu adalah dua daripadanya terlibat dengan pendakwaan rasuah di mahkamah. Untuk menunjukkan kekuatan integriti BN, mereka seharusnya mengambil pendekatan untuk memohon juga kepada Sultan Perak untuk membubarkan DUN. Kita rakyat tidak mahu politik ini ditentukan sokongan oleh pemimpin yang terlibat dengan rasuah, walaupun kes masih dibicarakan namun seperti yang seringkali saya tegaskan, jawatan dan porfolio yang sedang didakwa harus digantung. Maka amat wajar untuk dua bekas ADUN PKR ini meletakkan jawatan. Sikap kita rakyat tidak boleh berkompromi dengan rasuah dan mereka yang terlibatnya dengannya.
UMNO & BN harus menyedari hakikat ini. Sokongan penbentukan kerajaaan di Perak daripada ADUN yang sedang didakwa kes rasuah hanya akan memperlihatkan politik ini adalah berbentuk apa sahaja kesempatan. Politik harus dibentuk dengan jujur. Walaupun jika dua ADUN ini meletakkan jawatan, mungkin ada yang akan menyatakan BN masih lagi mempunyai majoriti mudah 1 kerusi lebihan melalui bekas ADUN DAP. Tetapi apakah tidak ada kemungkinan untuk ADUN itu berpatah balik kepada DAP. Kita juga tidak akan setuju untuk ADUN DAP itu berpatah balik dengan ugutan & rasuah seperti mana dakwaan kuat masyarakat terhadap bekas dua ADUN PKR. Jika bekas ADUN DAP berpatah balik dan dalam masa yang sama bekas dua ADUN PKR didapati bersalah, maka Pakatan Rakyat akan memerintah Perak kembali. Apakah PR akan juga mencadangkan pembubaran DUN? Jika PR akan juga membubarkan DUN, maka langkah awak ini perlu diambil Dr. Zamry untuk memohon persembah Sultan Perak membubarkan DUN bagi mendapat mandat rakyat.
Bagi menjamin perkara seumpama lompat parti yang menimpulkan keresahan ini kembali berlaku, maka Parlimen melalui Dewan Rakyat boleh membentangkan undang-undang yang membolehkan ruang ditutup buat rasuah sama ada benar atau tidak perkara ini. Tanpa undang-undang yang konklusif menangani masalah ini, maka kita percaya akan wujud ruang-ruang berlakunya rasuah & ugutan sama ada ianya benar dapat dilakukan atau tidak dalam isu lompat melompat ini. Atau sama ada jumlah rasuah itu besar ataupun kecil tetap akan akan ada ruang untuk berlaku tanpa undang-undang.
Kayu ukur kekuatan integriti perlu dilandasi undang-undang yang boleh menutup ruang berlakunya pengkhianatan terhadap integriti terutamanya pemimpin politik. Islam juga turun dengan undang-undangnya yang mana dalam masa yang sama membahaskan tentang keimanan yang merujuk kepada kekuatan dalaman diri. Ternyata Islam telah menunjukkan contohnya, maka dalam isu melompat parti ini juga perbicaraan soal integriti dan ketelusan lompatan itu harus dilandasi dengan undang-undang yang boleh menyokong semangat integriti itu.
Mungkin yang boleh dilihat Parlimen dalam soal integriti kepimpinan ini atau integriti politik. Mana-mana ahli politik dibenarkan atau bebas bertukar parti termasuk menjadi bebas. Namun mereka wajar mengembalikan hak menentukan sokongan kepada rakyat. Undang-undang halangan 5 tahun tidak boleh bertanding wajar dilupuskan. Ini memberikan hak juga kembali kepada individu bekas ADUN yang telah meletakkan jawatan untuk bertanding semula jika ada keinginan seperti yang telah termaktub kebebasan ini dalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.
Dengan cara ini, parti-parti politik yang cenderung untuk menawarkan rasuah bagi mana-mana ADUN melompat kepada parti mereka akan memikirkan dua kali kerana tidak ada kesan langsung yang boleh diperoleh melalui tindakan ugut atau merasuah mana-mana ADUN. ADUN juga tidak akan mudah terpengaruh dan tunduk kepada ugutan-ugutan serta rasuah seumpama ini.
Semoga semua ADUN & ahli-ahli Parlimen menjauhi amalan melompat kerana rasuah & ugutan kerana ini bertentangan dengan kepentingan awam & nilai integriti walaupun undang-undang pada hari ini membenarkan untuk bertukar parti pada bila-bila masa. Seharusnya kesempatan atas undang-undang yang sedia ada ialah mana-mana ADUN & Ahli Parlimen mana-mana parti wajar untuk menunjukkan daya integriti mereka. Integriti & anti rasuah bukan sekadar hanya diucapkan, tetapi wajar untuk diperlihatkan.
Bagi orang awam yang mempunyai bukti rasuah berkaitan melompat parti harus tampil beramai-ramai seperti mana tampilnya beramai-ramai orang awam melaporkan kes kepada polis dalam isu Karpal Singh. Agenda integriti & anti rasuah bukan hak esklusif mana-mana pihak termasuk Gerak Malaysia. Agenda ini adalah agenda semua, jika kami tidak mempunyai dokumen & maklumat, orang awam yang lain boleh berkongsi maklumat dan pendedahan bersama Gerak Malaysia. Gerak Malaysia bersedia bertindak untuk semua pihak. Saya mengalu-alukan penyerahan dokumen berkaitan untuk didedahkan buat kepentingan dan maslahah ummah. Saksi kejadian juga boleh bersama dengan Gerak Malaysia untuk kita bersama-sama bertindak. Tidak juga menjadi halangan Gerak Malaysia untuk orang awam juga beramai-ramai melaporkan kes bukti kepada SPRM & termasuk pihak polis. Salam kerjasama buat semua. Bersama Membanteras Rasuah.

3 comments:

Anonymous said...

2 orang Yb ensem nih mmg dah letak jawatann..
speaker dah terima surat,inform sama spr...

tp spr kata xperlu adakan prk,kedua2 dun disandang oleh bekas2 Yb yg kini Bebas...

ape cerita nihhh????
rasuahhh???

sudah2 la menipu rakyatt!!!

~ua~

Anonymous said...

syabas, Gerak berani utk nyatakan ketegasan untuk isu libatkan pemimpin BN, najib, saya baru nampakmasih telus lagi Gerak,.

Teruskan usaha, sdra ada potensi untuk gerakan anak muda.

Anonymous said...

wahh...ada ka kes rasuah Najibus yg dibawa ketgh oleh Gerak????

klu ada,Segunung Syabass pada Gerak n Saudara Nazree sbg penerajunya.

tp sy disini,masih menunggu2 berita2 tersebut....masih x sampai kepd rakyat jelata yg dibawah ini......

~Pemimpin yg Adil,pemimpin yg disanjung.pemimpin yg Korup,....kasik C4 shj...!!


~ua~