Monday, December 22, 2008

SPRM Perlu Teliti Banteras Rasuah

Laporan oleh Wartawan Wasilah, Saudara Akmal Hamdy: SPRM perlu teliti banteras rasuah

http://akmalhamdy.blogspot.com/2008/12/jangan-bimbang-dengan-sprm.html

2 comments:

Mohd Nazree Mohd Yunus said...

Salam,

Terima kasih atas ulasan pandangan Sdra Akmal berkaitan wawancara kita tempoh hari,

Ada sedikit pembetulan bagi CPI (Index Persepsi Rasuah),bagi tahun 2007, Malaysia pada tangga 43 daripada 179 negara berbanding tahun 2008, Malaysia jatuh pada tangga 47 daripad 180 negara.

Jauh amat berbeza dengan Hong Kong yang mempunyai ICAC, di tangga 14 pada tahun 2007 dan meningkat naik ke tangga ke 12 pada tahun 2008.

Saya juga berpandangan jika SPRM ini ditubuhkan dengan merujuk kepada ICAC daripada aspek strategi dan undang-undang pencegahan rasuahnya, ada kemungkinan harapan untuk kita melihat index persepsi korupsi Malaysia meningkat naik kepada negara yang lebih bersih berbanding tangga ke 47 tahun 2008 ini.

Diharapkan index 2009 meningkat naik dengan dioptimumkan fungsi 5 badan bebas pemantau terhadap SPRM yang meliputi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah, Jawatankuasa Kuasa Khas mengenai rasuah, Jawatankuasa Aduan, Panel Kajian Semula Operasi dan Panel Konsultatif dan Pencegahan Rasuah.

Saya ingin menegaskan agar individu yang dipilih untuk menganggotai badan bebas pemantau SPRM hendaklah individu yang berintegriti dan mempunyai kredibiliti.

Perlantikan Ketua Pesuruhjaya juga hendaklah melalui proses ujian rintis kredibiliti (fit&proper test) bagi mengurangkan pertikaian kredibiliti individu yang bakal mengisi porfolio itu nanti.

salam hormat&salam perjuangan

Anonymous said...

SPRM ni bleh caye ker?ke sama macam BPR?duk diam bawah ketiak PM?nanti najib naik PM lagi tak bleh caya