Monday, December 22, 2008

GERAK GESA SAIFUDDIN LAPOR BPR RASUAH CALON TIM. PRESIDEN UMNO

KENYATAAN MEDIA
18 DISEMBER 2008

GERAK GESA SAIFUDDIN LAPOR BPR RASUAH CALON TIM. PRESIDEN UMNO


Gerakan Rakyat Anti Korupsi (Gerak Malaysia) menggesa agar Ahli Parlimen PKR dari Machang, Saifuddin Nasution melaporkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) berkaitan rasuah politik salah seorang calon Timbalan Presiden UMNO seperti yang didakwanya di Parlimen.

Gerak Malaysia juga menggesa agar BPR membuka kertas siasatan dan mengambil tindakan berkaitan kenyataan Ahli Parlimen Machang itu. Tindakan ini perlu berasaskan seksyen 25 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2008 yang menyatakan kewajipan untuk melaporkan transaksi penyogokan. Seseorang hendaklah seawal yang mungkin melaporkan permintaan atau perolehan, atau percubaan untuk memperoleh suapan itu berserta dengan perihalan yang lengkap dan benar dan jika diketahui nama orang yang meminta atau memperoleh, atau cuba memperoleh, suapan daripadanya itu kepada pegawai Suruhanjaya atau pegawai polis yang paling hampir.

Laporan BPR adalah amat perlu bagi membersihkan pemilihan kepimpinan UMNO daripada gejala rasuah politik. Gerak Malaysia memandang serius kenyataan dan laporan Ahli Parlimen Machang itu dan melihat perlu ada usaha untuk melaporkannya sebagai tanda iltizam apatah lagi Saifuddin mendakwa mempunyai laporan lengkap mengenainya.

Gerak Malaysia juga menyarankan agar agen salah seorang calon Timbalan Presiden UMNO itu juga tampil untuk memberi keterangan jika beliau sedar bahawa apa yang dilakukannya itu adalah suatu bentuk kesalahan di bawah Akta SPRM 2008 yang baru sahaja diluluskan Parlimen semalam.

Rasuah politik yang diamalkan dalam pemilihan kepimpinan mana-mana parti politik harus dibanteras dan usaha ini memerlukan kerjasama semua pihak termasuk ahli-ahli parti. UMNO juga harus mengambil tindakan serius dan Gerak Malaysia berharap agar siasatan rasuah politik yang dinyatakan oleh BPR telah selesai perlu diteruskan dengan pendakwaan yang berkesan terhadap pemberi & penerima rasuah.

Dalam perkembangan lain, Gerak Malaysia menyokong penuh pembentangan rang Undang-undang Perlindungan Saksi 2008. Undang-undang ini perlu untuk melindungi keselamatan dan kebajikan saksi. Selain itu penubuhan Mahkamah Khas Rasuah juga perlu dipercepatkan agar kes-kes rasuah tidak terlalu lama tertangguh sehingga pendakwaan tidak dapat dijalankan.


MOHD NAZREE MOHD YUNUS
Pengerusi GERAK Malaysia

No comments: