Tuesday, September 30, 2008

Trend Anak Muda & Mahasiswa terhadap PAS, UMNO, PKR & NGO

Trend anak muda & Mahasiswa dalam PAS, aktivis kampus ada yang telah menyertai PAS, ada juga PKR dan mungkin UMNO atau PKR. NGO juga menjadi pilihan. Mungkin NGO dilihat lebih kukuhkan dan mudah bagi yang bekerja dalam kerajaan. Kerajaan hari ini bukan sekadar kerajaan pusat sahaja. 5 negeri dipimpim Pakatan Rakyat.Jadi berhati-hati juga orang UMNO/BN yang bekerja dalam sektor awam di 5 negeri ini takut dipecat. Sama juga dengan perihalnya ahli Pakatan rakyat yang bekerja di negeri BN. Mereka juga berhati-hati takut dipecat dan ditukar.
Ini realiti yang tidakboleh dinafikan, proses cleansing politic akan tetap dilaksanakan biar ianya dilakukan secara bertahap dan terhormat. Jika tiada proses cleansing fikrah, mungkin sepenggal sahaja berjaya tadbir mana-mana kerajaan pimpinan parti politik.
Trend anak muda yang agresif nampak lebih cenderung ke arah PKR, seolah-olah PEMUDA TAHAN LASAK UMNO sudah bertukar ke PKR. Sudah jadi PEMUDA TAHAN LASAK PKR. Trend aktivis kampus lebih cenderung ke dalam PAS yang dilihat lebih tarbawi dan intelek. PAS lebih menunjukkan diri sebagai parti yang matang tetapi slow motion. Aktivis mahasiswa di kampus terbahagi kepada dua. Ada yang cenderung terhadap UMNO dan ada yang lebih cenderung terhadap PAS (dalam konteks aktivis mahasiswa Melayu Islam).
Yang cenderung terhadap UMNO (UMNO sebelum 8 mac) adalah daripada group kurang tahan lasak dikampus. Sebab itu apabila berdepan dengan PEMUDA TAHAN LASAK PKR, tidakmuncul-munculpun kelibat anak muda mewakili UMNO (cuba lihat suasana Permatang Pauh).
yang tahan lasak di kampus juga ada dua kumpulan. Satu ada yang ke UMNO, satu ada yang bersama PAS. Yang bersama PAS juga ada dua kumpulan, satu yang sekadar menjadi pengikut(kerana dinasihatkan oleh yang lebih berusia bahawa mahasiswa kurang makan garam, perlu mengikut dahulu). satu lagi mengjadi kritikal. Tetapi group ini tidak banyak. Namun mereka ini sudah pasti adalah peminat TEAM ERDAGON PAS.
Aktivis kampus tahan lasak dalam UMNO tidak banyak yang dapat dibuat, kerana dalam UMNO itu sendiri tidak ada PEMIMPIN PEMUDA TAHAN LASAK. Perlu dipercepatkan kelahiran PEMIMPIN PEMUDA UMNO TAHAN LASAK, tetapi bukan lasak fizikal tetapi minda yang murni yang kita mahukan. Pemuda UMNO jangan malu dan segan bicara soal Islam, bicara soal reform, bicara soal integriti, bicara soal hak rakyat, bicara soal kemiskinan, bicara soal pengayaan minda dan bicara soal menolak rasuah dan kerajaan berkebajikan serta bersih.
Akibat gusar untuk bicara soal dan terminologi positif,akhirnya institusi termasukUMNO itu dilihat negatif. Ini realiti, bicara soal kebaikan, mudah-mudahan ianya menjadi doa dan kita harapkanlebih ramai yang baik berbanding yang jahat.
Jangan hanya harapkan PAS baik, UMNO jahat, ini tidak seimbang. Dan jangan pul harapkan UMNO baik,PAS PKR jahat. ini juga tidak seimbang. Yang menjdi harapan kita ialah biar yang lebih majoriti itu memilih untuk memberikan kemenangan kepada kebaikan.

No comments: