Monday, March 29, 2010

PERKASA Sub-Kontrak UMNO?

Apakah benar kewujudan Perkasa hanya bersifat Sub-Kontrak UMNO? Ini mungkin boleh dilihat apabila Perkasa begitu gigih berbicara soal hak Melayu yang hari ini kian sepi dibawa oleh UMNO.
UMNO sudah tidak ada kemampuan membawa isu Melayu. Kredibiliti mereka sudah tercalar dengan rendahnya nilai integriti kepimpinannya. Justeru kaedah untuk terus membicarakan persoalan hak Melayu secara agresif telah memungkinkan untuk Perkasa di Sub-Kontrakkan oleh UMNO bagi membawa isu-isu Melayu. Atau mungkin Perkasa akan ditubuhkan menjadi sebuah parti politik menjelang Pilihanraya Umum Ke-13. Ini mungkin kerana kehadiran 10,000 orang pada AGM Perkasa tempoh hari sudahpun memberikan isyarat jelas bahawa peranan UMNO dalam isu Melayu akan dikuburkan sendiri oleh Perkasa.
Kewujudan Perkasa secara rasionalnya menunjukkan kepada kita bahawa UMNO sudah tidak relevan. Tetapi Perkasa hanya sekadar NGO bukannya parti politik. Maka wadah yang ada buat rakyat Malaysia termasuk orang Melayu jika mahu melakukan perubahan politik setelah UMNO/BN tidak lagi relevan adalah bersama-sama dengan Pakatan Rakyat (PKR, PAS & DAP). Ini Pakatan Rakyat wadah politik Masa Depan Rakyat Malaysia.

No comments: