Tuesday, March 23, 2010

Keadilan Untuk Anwar

Dalam membicarakan persoalan apakah perlu Anwar Ibrahim dibawa ke Jawatankuasa Khas Parlimen bagi membicarakan soal kenyataan beliau di dalam Parlimen (One Malaysia = One Israel?) harus kita lihat bersama dengan kes yang berlaku di Perak.
Ketika kemelut di Perak, UMNO/BN juga turut melibatkan Sultan untuk mengesahkan kedudukan politik di Perak. Sultan juga memanggil ketiga-tiga ADUN yang mahu mengisytihar menjadi ADUN Bebas tetapi cenderung kepada BN.
Apakah salah Anwar Ibrahim untuk menyatakan bahawa jika Pakatan Rakyat mahu ke Putrajaya, maka perlu dipersembahkan tanda sokongan Ahli Parlimen yang menyokong beliau? Jika UMNO/BN menyatakan bahawa tindakan Anwar Ibrahim adalah salah, maka salah juga tindakan BN Perak membawa tiga ADUN yang mahu keluar PKR&DAP mengadap Sultan. Jawabannya, UMNO/BN perlu bubarkan DUN Perak dan jangan pula berselindung disebalik dakwaan mendapat restu istana seperti mana mereka tidak bersetuju dengan Anwar Ibrahim untuk mendapatkan restu Yang Dipertuan Agong.
Ini yang perlu kita nilai.

No comments: