Thursday, June 4, 2009

GERAK MALAYSIA GESA SPRM DAKWA PERASUAH ISU PKFZ

Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (GERAK Malaysia) menggesa agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar segera mendakwa dimahkamah pihak yang terlibat dengan dakwaan salah guna kuasa dan rasuah dalam isu skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).
Gerak Malaysia percaya laporan audit Zon Bebas Pelabuhan Klang yang dikeluarkan syarikat juruaudit, PricewaterhouseCoop ers Advisory Services Sdn Bhd (PwC) amat membantu SPRM memudahkan proses penyiasatan. Rakyat pada hari ini inginkan pendakwaan dilakukan secara segera terhadap mereka yang didakwa bersalah menyalahgunakan kuasa serta wang rakyat untuk kepentingan peribadi.
SPRM tidak boleh melengahkan kes dengan hanya sekadar terhenti diperingkat siasatan tetapi yang lebih penting daripada itu ialah proses perundangan dan pendakwaan harus dimulakan segera.
Laporan syarikat audit itu sangat membantu untuk menunjukkan dimana ruang rasuah atau dakwaan salah guna kuasa berlaku. Gerak Malaysia juga menyokong keterbukaan Menteri Pengangkutan, Dato Seri Ong Tee Keat yang memberikan lampu hijau untuk laporan audit PKFZ diserahkan kepada SPRM.
Dalam masa yang sama, Gerak Malaysia berharap agar kes-kes rasuah yang telah dilaporkan oleh Gerak Malaysia dan rakyat dimaklumkan perkembangan termasuk bilakah pendakwaan akan dilakukan terhadap pesalah rasuah dan salah guna kuasa.
Sudah tiba masanya, setelah BPR bertukar menjadi SPRM, maka usaha-usaha membanteras rasuah perlu dipercepatkan dengan pendakwaan secara adil dan cekap. Jika tidak imej SPRM akan terus ditohmah sebagai sebuah suruhanjaya yang lewat menyelesaikan kes. Penyiasatan sesuatu kes juga perlu diletakkan batasan masa siasatannya agar para pelapor tidak merasakan laporan mereka diambil sambil lewa oleh SPRM.
Gerak Malaysia yakin SPRM dengan peruntukan undang-undang yang luas akan lebih memudahkan SPRM untuk menyiasat dan kemudiannya mendakwa secara segera tetapi adil bagi dijadikan pengajaran dan pendidikan kepada individu mahupun kumpulan yang terlibat dengan rasuah dan salah guna kuasa. Siasatan tanpa pendakwaan segera akan memberikan suatu kesan negatif terhadap imej SPRM. Rakyat masih menaruh keyakinan terhadap SPRM untuk membanteras rasuah.
Justeru, Gerak Malaysia percaya dalam isu PKFZ ini, segala kecekapan yang dimiliki SPRM akan membantu untuk menyegerakan pendakwaan terhadap pesalah rasuah dan korupsi.

MOHD NAZREE MOHD YUNUS
Pengerusi GERAK Malaysia

No comments: