Thursday, December 25, 2008

GERAK MALAYSIA SARAN SKIM GAJI SPRM LEBIH BAIK

KENYATAAN MEDIA GERAK MALAYSIA
31 Disember 2008

GERAK MALAYSIA SARAN SKIM GAJI SPRM LEBIH BAIK


Gerakan Rakyat Anti Korupsi (Gerak Malaysia) menyarankan agar kerajaan mengkaji semula skim gaji pegawai BPR atau SPRM dan menawarkan satu skim gaji baru yang lebih baik bagi mereka. SPRM akan menggantikan Badan Pencegah Rasuah (BPR) berkuat kuasa pada 1 Januari 2009. Gerak Malaysia melihat skim gaji baru ini perlu lebih menarik dan memberangsangkan bagi para pegawai SPRM dan menarik minat orang awam terutamanya generasi muda untuk menyertai SPRM.

Pelbagai usaha dilakukan kerajaan terutamanya Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi untuk menjayakan penubuhan SPRM bagi menggantikan BPR bagi memantapkan lagi undang-undang membanteras rasuah. Namun pengumuman skim gaji baru bagi kakitangan SPRM tidak memberangsangkan.

Skim gaji baru BPR atau SPRM yang diumumkan hanya membolehkan pegawai BPR yang berkelulusan diploma memperoleh kenaikan lebih kurang RM68 sementara yang berkelulusan ijazah memperoleh RM 98 sahaja.

Gerak Malaysia menyarankan agar skim gaji baru pegawai SPRM kelak boleh diberikan kenaikan antara 25% hingga 35% berbanding kakitangan awam yang lain. Skim gaji baru yang lebih baik adalah perlu bagi para pegawai SPRM menjalankan tugas dengan lebih dedikasi. Selain itu, skim gaji ini juga harus benar-benar memberikan manfaat kepada pegawai SPRM.

Gerak Malaysia menyokong sekiranya ada usaha dipihak kerajaan untuk menubuhkan Jawatankuasa Penelitian Intensif Skim Gaji Baru SPRM yang lebih baik dan bersesuai berbanding yang telah diumumkan sebelum ini.

Kita berharap agar pihak Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan dapat meneliti masalah ini dalam usaha kita membanteras rasuah adalah perlu bagi kerajaan juga memperkukuhkan struktur dalaman SPRM itu sendiri termasuk soal skim gaji pegawai SPRM.


MOHD NAZREE MOHD YUNUS
Pengerusi Gerak Malaysia

No comments: