Thursday, October 16, 2008

Kuota Jawatan : Menguji Kematangan Demokrasi UMNO

Tangguh ke MAC 2009, itulah keputusan Pak Lah. Pada 8 MAC, "Saya tidak pertahankan jawatan presiden". Maka telahpun ada telahan mungkin Paklah mahu turun dari menjadi Presiden UMNO, tetapi mungkinkah Mac nanti Perdana Menteri masih Abdullah Hj Ahmad Badawi.
Namun kita dapat lihat bagaimana, sebelum 8 Mac itu telah ada cabaran buat Muhyidin di kerusi kedua. Dilihat ini mungkin strategi Paklah agar ada juga orangnya di posisi Tim. Pres. Diaturkan Muhyidin untuk seolah-olah menikam Paklah tetapi yang lebih utama ialah buat menambat hati Najib lantas sekaligus membuatkan Najib terhutang budi kepada Muhyidin yang telah memecahkan suasana tenag dalam menerima keputusan peralihan kuasa dibuat pada Jun 2010.
Hanya Mukhriz dan Khairy atau KJ sahaja yang lantang menolak AGM UMNO ditunda ke MAC 2009 berbanding sepatutnya DISEMBER ini. Tetapi apakah makna YB Ketua Pemud PAS menawarkan kepada KuLi dan KJ untuk menyertai PR terutamanya PAS? Barangkali ada kaitannya dengan Anwar Ibrahim. KJ sudah diketahui adalah peminat Anwar Ibrahim, KJ juga yang telah menyerahkan secara by hand pasport Anwar untuk berubat di German.
Apakah KJ antara orang Anwar dalam UMNO? Posisi perebutan atau pertandingan jawatan ketua Pemuda UMNO nampak kian sengit. Mukhriz mewakili kem Najib bahkan boleh diistilahkan sebagai Legasi Mahathir, KJ adalah waris Paklah juga mungkin proksi Anwar. Jika tidak mana mungkin YB Salehudin begitu lunak menjemput KJ bersama Pemuda PAS dan bersedia memaafkan kesalahannya terdahulu. Sehingga artikel ini ditulis masih tidak ada lagi respond KJ sama ada menafikan atau menerima.
Kita juga tahu bahawa YB Ketua Pemuda PAS adalah antara yang disebut sebagai Pro Anwar atau Tean Erdagon. Kini percaturan politik nasional sudah dalam Game Anwar dan Mahathir. Paklah mungkin tahu hanyatnya tidak panjang,namun diam Paklah, tukar kementerian, tunda pemilihan adalah dilihat strategi memberi lebih masa buat Anwar menjalankan tugas menukar kerajaan bukannya memberi masa buat Najib belajar kewangan dan pentadbiran.
Telahan Gus Dur ketika saya bertemu dengan Ahli Dewan Perwakilan Rakyat PKS jelas mnunjukkan isyarat bahawa selepas Paklah adalah Anwar. Bisakah telahan mimpi GusDur ini menjadi kenyataan?
Tugas Najib untuk menghalang pertukaran kerajaan akan lebih mudah selepasselesai AGM UMNO, maka harus usaha pembaikan UMNO secara tulen dibuat segera sebelum AGM UMNO melabuhkn tirainya.
Kuota jawatan dalam UMNO dengan hanya dua undi sahaja melayakkan sesiapa bertanding apa juga jawatan dalam Puteri UMNO termasuk Ketua Puteri sewajarnya dilhat oleh sayap lain secara positif. Mungkin dengan meminimunkan kuota dapat mengurangkan politiking dalamUMNO itu sendiri.
Apakah mungkin hanya Mukhriz dan KJ sahaja yang berjaya layak bagi pencalonan Ketua Pemuda yang memerlukan 39 undi. Apakah pola kecenderungan pencalonan bahagian masih terikat dengan corak feudalisme?
Jika masih terikat dengan corak feudalisme, saya menjangkakan Mukhriz akan menang mudah. Ini kerana legasi yang bakal meneruskan pelayaran UMNO ialah daripada team Najib yang jelas diketahui hubungannya dengan Tun Mahathir. Begitu juga bagi kerusi Naib Pres. Hishamudin pasti menang undi terbanyak untuk kerusi itu kerana Hisham adalah sepupu Najib.
Setakat ini hanya calon untuk bertanding jawatan Ketua Puteri telah meningkat kepada 500% berbanding kekosongan. Apakah Puteri lebih hebat daripada Pemuda, wanita, Naib Pres & Tim. Pres yang tidakpun menunjukkan akan adanya pencalonan mencecahkan 500% berbanding kekosongan portfolio?Mungkin ini makna kematangan demokrasi dalam UMNO. Sama ada demokrasi itu mahu ditonjolkan dengan kouta, atau kematangan itu mahu ditonjolkan dengan mengalahkan sistem feudal yang kian menebal dalam UMNO.

2 comments:

Kieng Meng said...

naz, betul ke cakap gus dur tu?lepas pak lah, anwar PM? tak sabar aku..

naz, aku harap ko dapat tuliskan mengenai dilema orang Melayu, memperjuangkan Islam atau bangsa Melayu? Harap ko dapat merungkaikan dilema ini...

Mohd Nazree Mohd Yunus said...

Insyallah,nanti saya akan huraikan soal perbincangan dilemma Melayu: Antara Perjuangan Islam & Perjuangan Melayu