Monday, March 31, 2008

Kedah : Mampukah jadi Serambi Mekah 2?

Hari ini majoriti kepimpinan atau ADUN Kedah adalah wakil rakyat PAS yang kuat pegangan agamanya. Jika kita mahu membicarakan soal mengambil contoh Kerajaan Kelantan maka apakah usaha-usaha yang telah dilakukan oleh Kerajaan Kedah? Kerajaan Kedah perlu meniliti perkara ini dengan serius jika mahu menampakkan kekuatan serta melakukan suatu bentuk pendekatan yang menjaga rakyat daripada aspek pengawalan sikap, akhlak dan moraliti. Tidak ada salahnya Kerajaan Kedah bercita-cita mahu melaksanakan agenda ini. Agenda yang lebih rapat dengan pelaksanaan hukum-hukum Islam adalah perlu diberikan keutamaan terhadap corak kepimpinan Kerajaan Kedah.

Persoalan yang mahu kita bicarakan adalah apakah mampu Kerajaan Kedah menjadi Serambi Mekah yang kedua selepas Kelantan? Dendangan ini amat perlu untuk direalisasikan. Sewajarnya perkara ini menjadi agenda Kerajaan Kedah yang majoritinya rakyatnya adalah beragama Islam. Isu penutupan pub, kelab-kelab malam dan apa jua bentuk hiburan serta lorong-lorong yang boleh meruntuhkan akhlak dan moral rakyat terutamanya yang Melayu Islam adalah wajar untuk ditutup dalam keadaan kekuasaan kepimpinan yang beragama duduk di atas.

Kerajaan Kedah mungkin boleh memikirkan adakah perlu untuk mereka meniru gaya dan pendekatan Kerajaan Pulau-Pinang, Kerajaan Perak atau Kerajaan Selangor? Pimpinan Kerajaan Kedah perlu membahaskan perkara ini. Kita bukan mahu menentukan acuan pentadbiran Kerajaan Kedah secara mutlak tetapi sekadar lontaran perkongsian yang kita rasakan perlu untuk dilihat, di bicara dan diteliti oleh pimpinan Kedah. Kita yakin dan percaya atas dasar mahu melihat suatu bentuk pelaksanaan pemerintahan Kerajaan Kedah yang baik, tidak dapat tidak para pemimpin Kerajaan Kedah perlu lebih cakna tentang persoalan Islam. Lebih-lebih lagi dalam keadaan Kerajaan Kedah diterajui oleh kepimpinan PAS.

Soalnya pada saat ini ialah keberanian Kerajaan Kedah untuk menjadikan pendekatan Islam, menggubal undang-undang Islam yang dalam ruang lingkup kerajaan negeri, soal kawalan hiburan melampau dalam lokaliti wilayah Kedah yang rata-ratanya penduduk Melayu beragama Islam. Kita harus faham, dalam ketika mahu juga melaksanakan agenda pembangunan, Kerajaan Kedah perlu mempunyai agenda fokus mereka yang tersendiri. Agenda utama ini yang akan menampakkan kekonsistenan Kerajaan Kedah terhadap Agenda Islam.

Kita bicara atas kapasiti keseluruhan pimpinan Kedah adalah Islam, majoriti rakyat juga adalah Islam. Sudah pasti keuntungan saham akhirat perlu disediakan oleh pimpinan dengan memberi ruang mewujudkan suatu bentuk suasana yang lebih Islamik terhadap rakyat di Kedah. Kita menantikan apakah komitmen bercorak Islamik oleh Kerajaan Kedah dan dalam masa yang sama juga soal kebajikan rakyat terpelihara. Kita juga menantikan apakah pengumuman corak pentadbiran Islamik yang serius oleh Kerajaan Kedah akan mengundang kekalutan rakyat yang bukan Islam di Kedah? Ataupun Kerajaan Kedah ada pendekatan fokus kepimpinan mereka yang tersendiri. Yang pasti corak itu tidak akan sama dengan apa yang telah berlaku di negeri-negeri lain di Malaysia. Kita nantikan komitmen Kerajaan Kedah untuk merealisasikan Kedah: Serambi Mekah ke-2.

Mohd Nazree Mohd Yunus
Pengerusi Jaringan Pemikir Anak Muda
Institut Kajian Asas Kemasyarakatan

4 comments:

Anonymous said...

aku setuju, kedah kena jadi serambi mekah2

Anonymous said...

apa nak jadi dgn kedah ni?tak dak dgr ceritapun ????????????????

Che' Ab said...

salam acab smapl ni
ko kawin brp aribulan ek?

Mohd Nazree Mohd Yunus said...

Salam, dah selesai pada 12 April lepas, senang2 jemput dtg umah di batu caves