Tuesday, April 28, 2009

KENYATAAN MEDIA GERAK MALAYSIA


27 APRIL 2009

SPRM BOLEH PANTAU MUKTAMAR PAS: GERAK MALAYSIA


Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (GERAK Malaysia) menyokong Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika agensi berkenaan mahu memantau perjalanan pemilihan Muktamar PAS agar bebas daripada rasuah.

Gerak Malaysia berpandangan bahawa pihak PAS boleh membuka ruang kepada SPRM untuk menjalankan pemantauan bagi mengesahkan lagi bahawa Muktamar PAS pada kali ini adalah benar-benar bebas daripada rasuah. Kita juga percaya dengan langkah ini akan memberikan kredit kepada Pas bagi membuktikan parti itu benar-benar tidak terjangkit dengan penyakit rasuah walaupun setelah memenangi PRU-12 dengan berjaya mentadbir di Kedah dan Kelantan dan menjawat jawatan Exco Kerajaan Negeri di Selangor dan juga di Perak sebelum ini.

Gerak Malaysia juga ingin menolak pandangan Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor Dr. Che Rosli Che Mat berkaitan penolakkan penglibatan SPRM untuk memantau pemilihan pucuk pimpinan parti itu, Jun ini. Sepatutnya pemimpin itu boleh mencontohi sikap yang diambil oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang pernah membenarkan SPRM menyiasat dakwaan korupsi terhadap menantunya yang akhirnya membuktikan bahawa tidak berlaku sebarang kesalahan rasuah atau salahguna kuasa.

Peranan ahli-ahli PAS yang terlibat dalam pemilihan pemimpin parti amat penting dalam memastikan tidak ada unsur-unsur lobi-melobi yang melibatkan politik wang apatah lagi kejayaan Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS pada hari ini telah mempunyai kuasa mentadbir yang mana boleh menjerumuskan pemimpin ke lembah rasuah jika tidak berhati-hati dengan perkara ini.

Kuasa yang dipunyai oleh pemimpin banyak memerangkap mereka untuk terlibat dengan penyakit korupsi dan salahguna kuasa jika ahli di bawah tidak memerhatikan sikap dan tanggungjawab lantas melaporkan gejala korupsi yang cuba dimulakan oleh pemimpin walaupun ianya suatu nilai yang kecil.

Gerak Malaysia juga ingin mengucapkan selamat bermuktamar kepada para perwakilan PAS dan berharap agar parti itu terus mengekalkan imej yang bebas daripada rasuah politik jika mahu terus diberikan kepercayaan oleh rakyat terutamanya generasi muda. PAS tidak perlu bimbang dengan pemantauan SPRM jika menyakini pemilihan parti itu benar-benar bebas daripada rasuah politik.

MOHD NAZREE MOHD YUNUS
Pengerusi GERAK Malaysia

Selangor MB sues Govt, MACC and its chief

KUALA LUMPUR: Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim is suing the Government, the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and its chief commissioner Datuk Seri Ahmad Said Hamdan for defamation over statements that he had abused his power as mentri besar.

His lawyer Sankaran Nair said Khalid was seeking compensatory damages, aggravated damages, exemplary damages, general damages and special damages, with the quantum as deemed fit by the court in order to “clear his good name.”

“... Khalid is not seeking financial compensation, but he wants to clear his good name,” Sankaran told reporters after filing the writ of summons at the High Court Registry at about 3pm here Monday.

On Feb 20, Ahmad Said told the press that MACC had “evidence of misused power” to show that Khalid had abused his powers over the maintenance of his personal car and the purchase of 46 cows for Hari Raya Aidiladha.

Khalid claimed that the statement was defamatory in nature and meant that he was a dishonest person, a liar, untrustworthy, unprincipled, corrupt, unethical, and an unfit politician who had committed a criminal offence.

He also claimed that the defendant’s statement instigated public hatred against him and lowered his esteem in the eyes of the public.

He had filed similar suits against former Selangor mentri besar Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo and Gerakan Rakyat Anti-Korupsi (Gerak) chairman Mohd Nazree Mohd Yunus over the same issue in February and March, respectively.

Sankaran added that he had written to MACC twice on his client’s behalf on Feb 26, and March 19, seeking an explanation.

“Unfortunately, to this date they have not responded and having no choice and in seeking to vindicate his good name and reputation, our clients files this libel suit today,” he said.

Tuesday, April 14, 2009

Transformasi Gerakan Dakwah

Membicarakan persoalan dakwah terhadap non-muslim sehingga adanya laporan polis untuk membantah pembacaan ayat Al-Quran oleh mereka adalah suatu yang janggal dalam era pembicaraan transformasi dakwah.
Politik juga perlu ada pendekatan dakwahnya. Jika Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi akhirnya dibangunkan semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Apakah tidak ada langsung ibrahnya terhadap kita?
Politik perkauman yang wujud pada hari ini adalah signal kegagalan dakwah yang wajar disemak semula. Apakah setelah 52 tahun merdeka umat Islam tidak mampu mengembangkan dakwah untuk kita melihat majoriti Cina dan India berakidah dengan akidah Islam? Apakah sistem politik yang wujud tidak digerakkan ke arah itu termasuk kewujudan JAKIM, Jabatan Agama dan NGO-NGO Islam seperti ABIM dan yang lainnya? Apakah peranan UMNO sebagai parti Melayu Islam yang memerintah dan juga PAS sebagai Parti Islam?
Apakah perubahan sehingga YB Nga Kok Ming berupaya membaca potongan ayat Al-Quran itu disebabkan dakwah PAS? Jika ini benar, maka amat perlu untuk diteruskan usaha-usaha ini. Jika ini benar, agak perlu untuk UMNO juga melihat kondisi dakwah ini. Jika dakwah ini berjaya, tidak ada perbicaraan tegang untuk menentukan apakah wajar ataupun tidak Cina dan India menjadi Perdana Menteri. Kerana semuanya telah Islam. Asasnya Islam.
Ekonomi juga akan lebih terjamin daripada budaya rasuah, jika baik Melayu, Cina dan Indianya Islam, masing-masing akan lebih teruja untuk melihat bahana rasuah daripada perspektif penolakkan agama terhadapnya.
Apakah tidak boleh DS Najib Tun Razak mendefinisikan Satu Malaysia sebagai ke arah membentuk satu aqidah. Apakah gusar untuk mencanang secara nyata sepertimana PAS juga gusar untuk mencanang dan mengambil tindakan fizikal perlu ke arah membentuk Negara Islam setelah menyertai PR? Mungkin ini strategi?Apapun kita doakan semuanya menguntungkan Islam. Apakah mustahil untuk gagasan ini? Ini harus merentasi sempadan politik, budaya dan perkauman. Ke arah wahdathul fiqh bagi melestari wahdathul amal perlu kepada fundemantal aqidah sebagai kompasnya.
Jika kabinet Najib hampir separuh daripadanya non-muslim. Apakah lakaran pula kabinet bagi PR ataupun DSAI? Bagaimana komposisi keadilannya? Apakah Gagasan Membentuk Satu Malaysia boleh dijuruskan ke arah Satu Aqidah?
Apakah pengisian bagi Harapan Baru ataupun Malaysia Baru tajaan DSAI? Rakyat memerlukan jawapan bagi kedua-dua corak ini. Mampukah NGO berteraskan Islam dan Parti Politik Islam seumpama PAS juga menggagaskan apakah bentuk kerangka baru bagi memaknakan Harapan Baru atau Malaysia Baru?
Baik BN mahupun PR, umat Islam akan menentukan sokongan mutlak terhadap gabungan yang akan menentukan bagaimana corak transformasi ke arah pembentukan Satu Aqidah yang akan lebih menyelamatkan Malaysia daripada politik perkauman. Sejauhmana kejayaannya adalah persoalan kedua. Namun yang kita persoalkan dimana kekuatan usahanya.
Mentauladani perjuangan Rasulullah itu yang akan lebih membawa kebaikan berbanding pertempuran politik itu hanya di asaskan kepada perbezaan simbolnya. Jika UMNO itu disebut sebagai asasnya bukan Al-Quran dan Sunnah, apakah bentuk kerjasama yang boleh dilakukan bagi tujuan mengembangkan Dakwah Gagasan Satu Aqidah?
Jika PR memerintah, apakah bentuk-bentuk tolak tariknya jika antara komponen PR yakni PAS itu disebut sebagai asasnya benar berpaksikan Al-Quran dan Sunnah. Bagaimana watak-watak dakwah dan pendekatannya? Apakah bentuknya berpakat dahulu dan kemudian hari baru ditentukan bagaimana acuannya?
Sudahkah PAS menggariskan bentuk-bentuk kebenaran yang dimahukan dalam PR? Apakah perjuangan Rasul itu tidak pernah menggariskan apakah yang perlu dan tidak perlu? Atau selepas membina Negara Islam Madinah barulah dibentuk undang-undang Islam? Tidak adakah deal-deal dengan penduduk Madinah baik yang muslim atau tidak untuk menerima apa-apa jua bentuk perjanjian berkaitan survival ummat?
Satu Malaysia atau Malaysia Baru? Ke arah Satu Aqidah atau sekadar momokan politik BN dan PR bagi mengambil hati rakyat? Tidak rakyat kebanyakkan termasuk Cina dan India ini boleh dimuslim dan dimukminkan? Boleh ataupun tidak masalah politik perkauman ini selesai dengan Agenda Satu Aqidah untuk 50 tahun akan datang? mampukah tugasan ini dilakukan oleh umat Islam Malaysia sedia ada, parti-parti politik (Baik Islam dan Melayu) dan NGO-NGO Islam melakuakannya? Siapa yang lebih baik untuk meneruskan Gagasan Baru Satu Aqidah? Mungkinkah melalui BN lebih murni ataupun PR akan berjaya melakukannya, apatah lagi PAS ada di dalam PR? Sejauhmana kesungguhan ini akan dilakukan jika mempunyai ruang buat memerintah? Jika undang-undang Hudud dan Qisas telahpun diluluskan di DUN Kelantan & Terengganu ketika PAS memerintah, mampukah ini terlaksana di Parlimen apabila PR mengambil alih, sejauhmanakah bargain power PAS untuk tidak melakukan lengahan terhadap undang-undang Islam seperti mana UMNO lakukan? Apakah benar lengahan oleh UMNO ataupun asakan daripada MIC dan MCA? Jika PAS mencadang adakah akan ada juga alasan lengahan yang lain daripada rakan komponen PR?
Bersediakah kaum Cina dan India untuk ini selepas ada dikalangan pemimpin mereka sudahpun berkenan dan asyik dengan kebenaran Al-Quran? Alangkah moleknya kepercayaan mereka terhadap Al-Quran diteruskan lagi dengan galakan Satu Aqidah iaitu aqidah Islam. Ini masanya buat pemuda-pemuda Islam, dakwah harus merentasi kaum, dakwah pemuda Islam bukan sekadar hanya mahu memenangkan politik, parti dan jemaah dalam pilihanraya. tetapi melalui politik dan pilihanraya, dakwah ke arah Satu Aqidah ini kita Muafakat.

Monday, April 6, 2009

GAGASAN FIQH KORUPSI

Gagasan Fiqh Korupsi yang mahu kita bincangkan ini mungkin sudahpun mendapat perhatian para ulama' termasuk Majlis Fatwa Ulama dan para mufti. Gerak akan melancarkan gagasan pemikiran ini bagi merungkai tolak tarik perbincangan berkaitan isu rasuah. Maka pandangan para ulama' terutamanya yang sedang memegang jawatan dalam kerajaan amat penting bagi menjealaskan beberapa kekeliruan mendifiniskan suasana atau situasi berlakunya rasuah.
Terdapat beberapa perbincangan awal yang akan dirungkai berasaskan pandangan ulama' yang akan dikaji di peringkat Gerak berasaskan situasi dan masalah perilaku rasuah semasa. Hukum rasuah adalah jelas haram. Pemberi dan penerima rasuah tempatnya di neraka. Namun perbincangan kita lebih menjurus untuk melihat kondisi serta keputusan-keputusan berkaitan dakwaan rasuah apakah adil menurut Islam.
Bentuk-bentuk fokus perbincangan:
1-Antara hadiah dan rasuah.
2-Pemberian kontrak tanpa balasan terhadap saudara.
3-Pemberian kontrak yang mana balasan atau hadiah diberikan selepas kejayaan projek walaupun si pemberi projek tidak pernahpun meminta komisen.
4-Komisen terhadap projek. Apakah wujud istilah komisen terhadap mana-mana pegawai awam yang diamanahkan untuk menilai projek.
5-Derma kepada parti politik. Yang mana apabila parti politik itu menang, apakah jika si penderma meminta imbuhan projek maka pemimpin politik baik BN atau PR yang berjaya memerintah pusat atau negeri memberi projek kepada penderma maka itu adalah rasuah?
6-Pemimpin politik memberikan tander kepada tauke-tauke untuk menjadi backup politik apabila bertanding secara runding terus baik parti pemerintah pusat mahupun negeri.
7-Pemberian wang dalam pemilihan atau muktamar parti yang hanya menggunakan wang simpanan sendiri berbanding salah guna kedudukan sebagai Menteri, Exco Kerajaan Negeri untuk mengalirkan wang secara salah bagi tujuan kempen.
8-Penggunaan wang menganjurkan majlis pengenalan, jamuan atau kenduri doa selamat bagi tujuan memancing jawatan, apakah ini rasuah?
9-Menganjurkan apa jua majlis dan melakukan pemberian hadiah atau wang sebagai hadiah tanpa disebut secara nyata termasuk tidak terniat oleh si pemberi untuk mempengaruhi sasaran bagi mengundi individu tertentu.
Topik perbahasan lanjut akan disiarkan apabila kajian awal dimulakan.
Jika terdapat pihak-pihak lain yang berminat untuk mengkaji dan meneruskan GAGASAN FIQH KORUPSI dalam sirkulasi masing-masing adalah amat dialu-alukan termasuk daripada Persatuan Ulama' Malaysia, ABIM dan PKPIM.
Hak perbincangan isu ini adalah terbuka kepada semua terutamanya golongan ulama' dan agamawan yang mempunyai autoriti untuk memberikan suatu bentuk pandangan yang konklusif berkaitan banyak lagi situasi yang berlaku.

Friday, April 3, 2009

GERAK YAKIN NAJIB BENTUK KABINET BERINTEGRITI

KENYATAAN MEDIA GERAK
3 APRIL 2009

GERAK YAKIN NAJIB BENTUK KABINET BERINTEGRITI

Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (GERAK) ingin mengucapkan tahniah kepada YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak atas perlantikan beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 dan yakin kabinet yang bakal diumumkan oleh Dato’Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak adalah kabinet yang mampu mengembalikan keyakinan rakyat. Namun pra-syarat bagi kabinet yang menyakinkan ini adalah harus ditunjungi oleh pemimpin-pemimpin yang berintegriti, jujur dan ikhlas.

Gerak yakin Dato’ Seri Najib Tun Razak mampu untuk membariskan kabinet yang ideal bagi menambah nilai pentadbiran dan merangsang semula ekonomi. Kita juga berharap agar Dato Seri Najib Tun Razak akan meneruskan agenda integriti dan anti rasuah dalam keadaan yang lebih agresif. Keyakinan para pelabur luar harus ditingkatkan dengan mengurangkan persepsi negatif para pelabur terhadap index rasuah negara.

Tidak semestinya para pemenang jawatan di dalam Pemilihan Agung UMNO tempoh hari seperti Ketua Wanita, Ketua Pemuda dan Ketua Puteri UMNO dilantik ke jawatan menteri atau timbalan menteri. Perlantikan para menteri dan timbalan wajar dilakukan dengan mengambil kira merit, pengalaman dan integriti individu terlibat.

Budaya integriti juga harus dilakukan pemantauan terhadap kakitangan kerajaan di kementerian-kementerian terutamanya ketua-ketua unit di kementerian yang mempunyai kuasa untuk mencadang dan meluluskan apa-apa jua projek dan tander kerajaan supaya ianya tidak berlaku ketirisan. Jika berlakunya ketirisan ini, maka dasar-dasar kerajaan yang baik tidak akan berjaya diimplementasikan secara positif jika terdapat kakitangan kerajaan yang melaksanakan dasar-dasar baik kerajaan tidak bertindak dengan cekap dan amanah.

Terdapat para usahawan yang telah memaklumkan kepada Gerak bahawa mereka tertekan dengan sikap segelintir kakitangan awam yang memeras atau meminta rasuah bagi diberikan ruang buat memohon projek ataupun tander kerajaan. Sikap individu seperti ini boleh merosakkan imej kerajaan jika tidak dibendung dengan sewajarnya. Gerak menasihatkan agar mana-mana kakitangan awam agar tidak menyalahgunakan kuasa yang ada bagi kepentingan diri. Jika kepentingan diri didahulukan maka agenda dan dasar-dasar kerajaan termasuk belanjawan tambahan atau bajet mini yang disuntik untuk membangunkan ekonomi tidak akan memberikan kesan langsung positif terhadap rakyat.

Gerak juga menyokong jika terdapat usaha-usaha Perdana Menteri Malaysia yang baru ini untuk memperkemaskan lagi struktur bagi membudayakan integriti termasuk menubuhkan Mahkamah Khas Rasuah bagi menangani isu korupsi dan salahguna kuasa. Bagi menyuburkan demokrasi dan integriti berita dan maklumat, Gerak juga menyarankan agar Perdana Menteri baru boleh mempertimbangkan agar dapat menarik semula larangan dan penggantungan 3 bulan akhbar Harakah dan Suara Keadilan.

Mohd Nazree Mohd Yunus
Pengerusi
Gerakan Rakyat Integriti & Anti Korupsi.

Rasuah Politik UMNO: Merungkai Kes-kes Terpilih

KENYATAAN MEDIA
31 MAC 2009


Kehangatan Perhimpunan Agong UMNO 2009 dihangatkan lagi dengan pendedahan demi pendedahan kes-kes rasuah dan politik wang oleh pimpinan parti tersebut. Dilihat seakan-akan wujud satu usaha pembersihan yang serius ke arah pengimejan ‘UMNO Sifar Rasuah’. Dan usaha ini perlu diberi sokongan padu oleh semua pihak bagi memastikan pemilihan pemimpin yang benar-benar berintegriti dan berlandaskan paksi keadilan.

Namun yang menjadi persoalan di benak rakyat secara keseluruhan, mengapa terdapat beberapa kes yang mempunyai pendakwaan atau kesalahan yang sama tetapi hukuman yang diberi serta tindakan yang diambil berbeza? Mengapa terdapat kes-kes tertentu yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), manakala sebahagian lagi hanya melalui Lembaga Disiplin UMNO? Adakah sama kedudukan dan fungsi SPRM dengan Lembaga Disiplin UMNO? Perkara ini yang terus-terusan menjadi tanda tanya dalam pemikiran ahli politik serta rakyat di negara ini. Sudah pasti jawabannya tidak sama bagi fungsi SPRM dan Lembaga Disiplin UMNO. Apakah tidak ada saksi-saksi dan bukti-bukti rasuah politik dalam UMNO yang diperolehi oleh Lembaga Disiplin setelah disahkan individu dan pemimpin seperti dalam kes DS Ali Rustam dan Khairy Jamaluddin yang terlibat diserahkan kepada SPRM? Apakah keputusan SPRM untuk kes-kes ini?

GERAK berpandangan Lembaga Disiplin UMNO perlu memberi penjelasan secara terperinci berkaitan tindakan serta hukuman yang diambil ke atas beberapa kes rasuah politik selama ini. Yang jelas, mengapa kes Dato Seri Ali Rustam dan Khairy Jamaluddin tidak disiasat oleh SPRM sepertimana kes Dato Azalina Othman Said dan Dato Norza Zakaria? Mengapa hukuman yang dijatuhkan ke atas Khairy Jamaluddin dan Dato Azalina Othman Said berbeza dengan hukuman yang diterima oleh DS Ali Rustam dan Dato Norza Zakaria sedangkan pertuduhan serta kesalahan yang terbukti adalah sama? Sekiranya benar mereka dibuktikan bersalah, mengapa masih terus dikekalkan jawatan-jawatan rasmi mereka sedangkan secara terang-terangan mereka adalah pemimpin yang korup? Adakah pemimpin yang telah didapati korup dalam kelompok parti masih layak memegak jawatan rasmi di sektor kerajaan yang lebih besar?

GERAK mengharapkan agar Lembaga Disiplin UMNO dapat memberi penjelasan lanjut berkaitan kes ini sebagai membuktikan keseriusan dan komitmen mereka dalam membanteras rasuah politik. Malah pihak SPRM juga perlu meneruskan agenda pendidikan Anti Rasuah ini dengan mendefinisikan secara total makna rasuah politik dan politik wang bagi merungkai kekeliruan rata-rata ahli politik serta rakyat selama ini. GERAK juga menyarankan agar para mufti termasuk Majlis Fatwa memberikan definisi konteks situasi apakah yang dimaksudkan dengan rasuah politik walaupun hari ini kita jelas hukumnya haram namun yang menjadi kekeliruan adalah bentuk-bentuk situasi yang seringkali diberikan perbezaan pandangan oleh pelbagai pihak. Institusi agama perlu memainkan peranan ini untuk memberikan keadilan terhadap semua termasuk memberikan pandangan terhadap method perlaksanaan dan kandungan Akta SPRM yang baru dalam aspek apakah ianya sudah memenuhi tuntutan Islam dalam menghukum dan menyiasat secara adil. Jika ada kelompangan dimanakah harus ditampung kekurangan bagi memperkasakan suatu sistem pencegahan rasuah bagi membudayakan integriti secara adil dan saksama.

Gerak menyarankan agar SPRM menggunakan peruntukan dibawah seksyen 29(4) Akta SPRM 2009 untuk mana-mana pegawai yang berpangkat Pesuruhjaya dan lebih tinggi boleh membuat suatu kenyataan yang konklusif tentang kedudukan kes rasuah politik yang berlaku baik di dalam UMNO mahupun melibatkan ahli-ahli politik dalam Pakatan Rakyat. Gerak menyokong tindakan SPRM jika melakukan pendekatan ini yang bersifat boleh memberikan gambaran kepada rakyat bahawa SPRM begitu adil dan penuh kredibiliti daripada aspek tindakan dan perlaksanaannya.


Mohd Nazree Mohd Yunus
Pengerusi Gerakan Rakyat Integriti & Anti Korupsi
(GERAK)